Boże Stópki

Jednym ze źródeł jest przekaz Burcharda z Wormacji z 1024 roku, który zakazuje sprawowania wszelkich praktyk magicznych powiązanych ze śladami stóp znajdującymi się na powierzchni głazów.
Religia Pomorzan we wczesnym średniowieczu, Kamil Kajkowski, Andrzej Kuczkowski, 2010
Porównaj: Boże stópki w Posągi, Bałwany, Kamienie
Piorun

Szczególną rolę w symbolice opadów atmosferycznych odgrywa piorun. Miejsce, gdzie uderzył, z reguły uznawane jest za święte. (…) Drzewa, w które uderzył piorun, uważa się za wyjątkowe. (…) Prasa polska w 1959 roku w atmosferze sensacji podała, że w pewnej wsi na Rzeszowszczyźnie (…) do zapalonej od pioruna stodoły nie wezwano straży pożarnej. Płonący budynek miała obejść trzykrotnie naga dziewica trzymająca święty obraz.
Religia Pomorzan we wczesnym średniowieczu, Kamil Kajkowski, Andrzej Kuczkowski, 2010
Święte gaje

Przekazy wczesnośredniowiecznie poświadczają istnienie świętych gajów we wszystkich regionach wczesnośredniowiecznej Słowiańszczyzny. (…) Herbord – donosił, że w trakcie pobytu w Szczecinie [w latach 1124-1128 – przyp.] Otto napotkał wielki rozłożysty dąb, pod którym znajduje się ulubione źródło, będące siedliskiem bóstwa cieszącego się wielkim poważaniem. (…) Z kolei Ebbo wspomina o orzechu, którego na usilną prośbę mieszkańców miasta biskup nie ściął.
Religia Pomorzan we wczesnym średniowieczu, Kamil Kajkowski, Andrzej Kuczkowski, 2010
Porównaj: Dąb w: Fauna i Flora, Daszki w: Zwyczaje i „Święte gaje Prusów a początki kultu Matki Bożej w Świętej Lipce, wyd. Sanktuarium Matki Bożej Jedności Chrześcijan, Święta Lipka, 2020 w: Jak znaleźć pogańskie miejsce kultu?